Kjære lesere. Vi må snakke sammen.

Jeg ser jo hvilke søkeord folk bruker for å komme hit. Eller rettere sagt, jeg ser hva folk søker på som på et eller annet vis fører dem hit. Veldig mange av treffene har med en viss type kroppskunst å gjøre – jeg vil ikke engang nevne det her, for jo flere ganger jeg skriver ordet, desto større sannsynlighet er det for at folk finner bloggen min når de søker på det. Og dette er jo en slags blindgate i så måte. Med mindre de har tenkt å gjøre det på arabisk. Da håper jeg de ombestemmer seg.

Uansett, det dukker opp noen andre søkeord også. Noen av dem er kjedelig, noen er morsomme, og noen er bare rare. Jeg har noen som jeg har lyst til å se litt nærmere på:

Denne er helt klart mangelfull. Den er nok også halvt dachshund.

miniatyrhest gis bort: Det er ikke så mange miniatyrhester i Norge. Fins det folk som gir dem bort gratis da? I så fall må det jo være noe feil på hesten. Jeg synes det høres ut som om det er for godt til å være sant. Hvis du kommer over en miniatyrhest som gis bort uten vederlag, sjekk at den ikke kommer med alvorlige mangler.

oversette arabiske bokstaver: Ja, hvordan hadde du tenkt å gjøre det? Så vidt jeg vet er det vanskelig å oversette ikke-meningsbærende fonemer (og grafemer). Du kan ikke oversette ا til norsk. Du kan si det er bokstaven alif, du kan si at den høres ut som vår /a/, men du kan jo ikke oversette den. Mente du kanskje at du har en rekke arabiske bokstaver som er satt sammen til ett eller flere ord? Da får du si det, da. Ikke gjør deg dummere enn du er.

klarer ikke finne riktig tatovering: Nei vel? Jeg er litt usikker på hvordan det blir

Dette er aldri riktig tatovering. Aldri.

bedre ved å søke etter det der. Forventer du at Internett skal forstå deg, lese tankene og følelsene dine, og på magisk vis finne den riktige tatoveringen for deg? Eller er du ute etter folk som er i samme situasjon; som lengter etter å tatovere noe, men ikke klarer å finne det riktige motivet? Kanskje fins det støttegrupper for sånne som deg på nettet? (Det skulle ikke forundre meg). Uansett hva det er, ønsker jeg deg lykke til videre, for jeg regner med at du ikke fant det du lette etter her.

norwegian gang tattoo: I don’t even know what that would be.

israelske bokstaver: Hvis vi antar at du mener språket de snakker i Israel, så heter det ikke israelsk, men hebraisk. Her er de hebraiske bokstavene. Alternativet er jo at du prøvde å si noe politisk, men jeg skjønner ikke helt hva det kan være. Kom tilbake med en bedre formulering, så er jeg lutter øre.

Ikke-svart hest.

rød hest kalles: En rød hest er en rød hest. Noen kaller røde hester for fukser (fra tysk Fuchs; rev), og så finnes det utallige variasjoner over rød og fuks. Men en rød hest er ganske enkelt en hest som ikke har anlegg for svart pigment. Derfor kan du kalle en rød hest for ikke-svart. Og det motsatte av svart er rød.

Du er trollet, jeg er Ibsen.

kina alfabete oversatt til norsk: Noen ganger kan ikke Internett hjelpe deg. Dette er en av de gangene. For det første har ikke kinesisk noe alfabet. For det andre, hvis kinesisk hadde hatt et alfabet, ville det ikke hett “kina alfabete”. For det tredje ville det fremdeles ikke gått an å oversette alfabetet til norsk. (Se lenger opp). Jeg lurer på om du kanskje er et troll som bøllesøker. Ikke visste jeg at bølleringing var gått ut på dato, men det burde jeg jo ha tenkt meg. I alle fall: Hey kids! Get off my blog!

9 thoughts on “Kjære lesere. Vi må snakke sammen.

    • Haha! :D
      Den siste var dedisert til deg. Men det skjønte du nok. :)

      Jeg lar meg da ikke vippe av pinnen av et lite troll. Eller et stort et. Så lenge det ikke tråkker på meg da.

  1. Jeg har ikke hatt vanlige forelesninger hele uka, men har fått tre “bonusforelesninger” i stedet: en på fredag fra klokka 8:00 til 12:00, og to på lørdags- og søndagskvelden, hver fra 19:30 til 22:30. Heldige meg. Men i kveld på den siste “bonus”-forelesningen da jeg tenkte at nå, nå dør jeg av uproduktivitet og mangel på skikkelig helg, da kom jeg plutselig over dette tegnet i ordboka mi:

    骝 liú

    Det betyr “rød hest med svart man og hale”. Var ikke det toppen av nyttig? Det kan du fortelle søkerne dine. Rød hest kalles 骝 (så sant den har svart man og hale).

    Jeg kan også tegnet for “okse med gult hår og svarte lepper”. Hvis du trenger det på noe tidspunkt, altså…

  2. Hei!
    Har du erfaring med å skrive navn på arabisk? :) Jeg sliiiter med å finne noen som greier å oversette mitt navn! :p

    • Nei. Vet du hvorfor? Fordi man som regel ikke oversetter navn. Det skulle tatt seg ut. Litt kjapp googling avslører at navnet ditt betyr “Gud er nådig”. Det er jo en setning jeg kan oversette for deg, men jeg tror ikke du vil presentere deg som “Allāhu raḥīm” i Midtøsten.

      Enkelte navn, spesielt bibelske, finnes i arabiske versjoner (slik Johannes er John på engelsk, Jean på fransk – og herfra kommer også navnet ditt). Min venn Peter kaller seg Buṭrus i Midtøsten, fordi det er det Bibelens Peter heter. (Og det er antegeligvis bedre enn å hete Bītr som han ellers må).

      Om du derimot bare ønsker en transkripsjon av navnet ditt, så lar det seg enkelt gjøre. Hvis vi antar at du uttaler det /shanett’/, så skriver du شانت. Et alternativ er selvsagt جانت, hvor den første bokstaven representerer lyden /ʒ/, men i Egypt vil de fleste lese dette som “Ganet”. Så jeg ville gått for den første, siden den er nærmere den norske uttalen av navnet.

  3. Okei, veldig bra svar. Ja, det uttales “Shanett” , og når jeg prøvde å finne ut hvordan det blir oversatt var det bare “Jeanette” som ble godkjent. Men er ikke så interessert i å gå rundt med en tattovering resten av livet som ikke er mitt ordrette navn.
    Men TAKK! Du hjalp veldig!! :)

  4. “Hvorfor du ikke bør skaffe deg en tatovering på arabisk” , den leste jeg og det var den du tenkte på? Haha, håper ingen bommer på mitt navn. Men er ikke så mange i Norge som kan arabisk vil jeg tro :)

Share your thoughts

