Notater fra lesesalen, 13/10/2010

08.15: På plass. Alt stille og fint. Har samlet med meg Bells korankommentar, Wrights grammatikk og Penrices koranordliste.

09:37: Ble henvist til Reckendorfs Arabische Syntax, uten at jeg ble noe særlig klokere av det.

10:21: Fikk selskap av en søt ung kvinne med øst-asiatisk utseende. Ser ikke hva hun leser, men tenker noe fordomsfullt at det muligens kan være kinesisk eller japansk. Og det er jo greit.

10:39: Nytt selskap. Denne ser ut til å ha slått seg ned utelukkende for å lese nettaviser og by på nettauksjoner. Ser ikke helt poenget med det.

11:04: Enda en nabo. Denne leser avansert matematikk, og sukker og stønner veldig over det. Unnskyld meg, men det er ikke min feil at du har valgt å studere noe så kjedelig og lite givende som matte, så da trenger det ikke å gå utover meg at du angrer på ditt valg i dag. Dessuten har du ingenting på Mesaninen å gjøre i utgangspunktet.

11:20: Snart lunsjtid nå, merker jeg. Deretter Lunsj med Thomas, som jeg alltid har avfeid som en blek kopi av Frokost med Bernt. Men i dag kommer hun som har skrevet boken Ulovlig norsk, og henne vil jeg gjerne høre på.

11:21: Nettavisnaboen pakket sammen og gikk. Håper hun ikke så hva jeg skrev og ble fornærmet. Sannsynligvis syntes hun matteangrerens stønning og snufsing ble for drøy. Eller så kom hun på at hun hadde bedre ting å gjøre.

11:23: Må bare innflike at jeg har lest og slått opp hele to sider av Sūrat Yūsuf, samt lest flere sider i ʿUṣfūr min al-šarq. Kan dermed ta litt lang lunsjpause med god samvittighet.

11:30: Ny nabo igjen, denne fordyper seg i Augustin. Søt lue.

12:23: Lunsj med Thomas og Maria Amelie. Thomas vitser om at det er vanskelig å lære seg finsk. Men når man kommer fra Kaukasus, mestrer man sannsynligvis allerede et eller flere av de vanskeligste språk i verden. Dette vitner om mangel på innsikt, Thomas. Svakt.

13:54: Ekstremt lang pause. Møtte venner og lot meg lokke til å spise resten av lunsjen min med Renate. På tide å vende tilbake.

14:10: Tilbake på plass. Naboene har blitt byttet ut i mellomtiden. Orker ikke bry meg med hva de leser eller ikke leser, bare de er stille.

14:15: Leser romanutdrag. Fine ord fra Tawfiq al-Hakim: “Hemmeligheten bak de gamle sivilisasjoners storhet, er at de fikk menneskene til å leve i to verdener.” (ʿuṣfūr min al-šarq, s 172).

14:25: Fikk tilbud om gratisbillett til gjestespill i Operaen med dukketeater og samtidsdans som “skaper flertydige samtaler om makt, manipulasjon og krig”. Jeg tror ikke det.

15:03: Gikk meg vill i unntagelsessetningenes [heter det det?] jungel. Hjelpes.

15:05: Begynte å lure på om Augustin med lua var blitt bortført av romvesener, men nå kom han tilbake. Det er selvsagt ikke noe bevis for at det ikke har skjedd. Men nå er han iallfall her. Synes litt synd på ham hvis han studerer filosofi.

16:17: Svært lei av Tawfiq al-Hakim og hans raljerende russer, samt endeløse sitater fra vestlige forfattere og kunstnere oversatt til arabisk. Dessuten slutt på colaen. Lurer på om ikke Renate er klar for pause snart.

16:32: Kommer på at jeg har forsømt mine plikter som e-postansvarlig i MØNA Filmklubb. Må umiddelbart rette på det.

16:39: E-post sendt og distribuert. Plikter oppfylt. God følelse. Bare fem sider igjen av kapittelet jeg holder på med nå.

17:30: Middag kjøpes hos en søt italiener. Det er litt hyggelig på Frederikke på ettermiddagstid når det ikke er så mange igjen her.

18:15: Renate får en chilensk redningskapsel i kinderegget sitt. Det viser seg ved nærmere øyensyn å være en seilbåt.

18:32: Tilbake igjen. Føler ingen overstrømmende glede, men heller ingen sorg eller angst. Godt tegn.

19:10: Den raljerende russeren uttrykker et ønske om å drikke fra Nilen. Han er helt klart blitt gal. Må være døden nær.

19:11: Han vil drikke fra Zamzam også. Det kan jeg forstå. Er zamzam en diptot? Må konsultere Wehr.

19:12: Tydeligvis ikke.

19:29: Stengetid om et kvarter, sa en hjelpsom vekter. Har de sluttet å blinke med lysene et kvarter før? Eller er det slik de gjør på Sophus Bugge? Jeg har tydeligvis vært borte lenge.

One thought on “Notater fra lesesalen, 13/10/2010

Share your thoughts